söndag 26 april 2009

Katastrof!!

Min underbara moster fyllde 40 år igår och självklart så fixade jag tårtan! Det var maskeradfest med temat film och jag ville göra något häftigt som matchade! Jag bestämde mig för att göra en trevåningstårta som såg ut som popcornbägare staplade på varandra.

Hur som helst satt jag igång med bakningen och allt såg så fin ut, min moster ville ha en chokladtårta, den bottnen är väldigt tung men underbart god! Jag ville att mina bägare skulle vara riktigt höga så jag lade till ett extra lager mousse och tårtbotten, sedan staplade jag som vanligt med sugrör som stöd. Jag täckte inte tårtan som vanligt utan skar ut remsor och satte upp efter sidorna.



Sedan på väg till festen började min fina tårta ge vika, tyngden av den mastiga chokladbotten och det faktum att tårtan inte fick stöd av sockerpastan man vanligtvis täcker tårtan med gjorde att den inte klarade bilfärden. Jag rusar in med tårtan och lyckas ta ner de övre två våningarna innan den rasade ihop. Det blev alltså en tvåvåningstårta och en stor enkel popcornbägare på sidan av. Helt ärligt tror jag ingen såg något men jag visste! Den blev lite misshandlad men smakade riktigt gott och gästerna var nöjda, pust!

Det är flera år sedan jag misslyckades med en tårta men det är på ett sätt lärorikt att det blir så ibland, det är ju det som gör att man utvecklar nya bättre lösningar.

Så gör inte mitt misstag, lägg inte till extravarv på varje tårta, täck tårtan helt med sockerpasta om den har mycket fyllning, använd något stadigare än sugrör om tårtorna är väldigt tunga och kör för guds skull försiktigt ;)

2 kommentarer:

  1. Hur gick det med ditt makalösa hår då? Höll det färgen hela kvällen?

    SvaraRadera
  2. Hi hi, färgen satt i vill jag lova jag var neon-orange hela kvällen lång, tack för hjälpen med sprayen. För er som undrar var jag the Riddler på maskeraden!

    SvaraRadera

 
Antal besökare totalt:
Antal besökare senaste månaden:
Antal besökare den här veckan:
Antal besökare idag:
Antal besökare online just nu: